Sunday, January 22, 2017

Rekabentuk Projek

Saya menyarankan anda belajar 3d printing. Ini mampu memberi tambah nilai kepada projek anda. Sekarang pelbagai tutorial dan contoh kod/program boleh diperolehi di internet. Namun begitu, saya perhatikan antara yang membuatkan projek-projek tidak bernilai adalah rekabentuk projek. Walaupun projek boleh dikatakan berjalan lancar, tapi untuk lebih menarik minat pembeli, rekabentuk juga perlu dititikberatkan.

Boleh diperhatikan trend pasaran sekarang kepada sesuatu yang portable, mudah alih, ringan, kecil dan sebagainya. Solar, GSM/GPRS, Wifi, built-in battery, built-in battery charger, sleep function dan lain-lain fungsi dan tambahan hardware yang mampu menjadikan projek anda lebih mempunyai nilai komersil.

Tidak dinafikan pelbagai projek pelajar di universiti, politeknik dan institut kemahiran mempunyai nilai yang tersendiri. Namun perlu diingatkan, dalam dunia yang serba moden ini, untuk kita memasuki pasaran sekarang adalah sangat susah kerana biasanya saya perhatikan, pelbagai projek boleh dibeli terus dari China.

Untuk itu, jadikan rekabentuk kita ekslusif, user-friendly, portable, lightweight, small, ia mampu menarik perhatian penilai, dan tak lupa juga mungkin berpotensi untuk dipasarkan. Sekian.

No comments:

Post a Comment