Sunday, January 22, 2017

Data Logging

Data logging bermaksud apa-apa data yang diterima, direkodkan. Sebagai contoh, kita membuat satu alat bacaan suhu, termometer. Biasanya kita hanya dapatkan suhu semasa sahaja, kemudian kita akan rekodkan secara manual, tulis pada kertas, atau rekod dalam text document, word document dan sebagainya.

Kemudian, data logging tersebut dipermudahkan kepada auto logging terus pada satu fail dalam SD Card, biasanya.

Kemudian yang terbaru, hanya hantar bacaan terkini sensor ke laman web tertentu (platform IoT), kemudian laman web tersebut akan terus memaparkan rekod-rekod bacaan kita dalam bentuk jadual atau graf dan sebagainya.

Saya menyarankan tuan puan melawat laman web https://thingspeak.com/ dimana tuan puan boleh membuat satu alat yang terus menghantar bacaan terkini ke ThingSpeak dan kemudian ThingSpeak akan terus merekodkan bacaan tersebut dan terus boleh dipaparkan dalam bentuk graf.

Selain menghantar data terkini ke ThingSpeak, pengguna juga boleh membaca data-data yang telah dihantar ke ThingSpeak tersebut melalui aplikasi yang dibangunkan sendiri atau pelbagai pilihan aplikasi di laman web ThingSpeak sendiri.

Mungkin anda boleh update data dari alat anda melalui Wifi, atau terus menggunakan GSM/GRPS, lagi portable kan?

No comments:

Post a Comment